Årsberättelse 1/1 - 73 - 31/12 - 73

1973 var ett av de livaktigaste år som Spelmansförbundet haft på senare tid. Förbundet har varit samlat till repetition inte mindre än 12 gånger.

Den 21 maj 1933 var det som Gotlands Spelmansförbund bildades, och 40-årsjubileet firades med en stor konsert i Hemse Folkhögskola den 27 maj. Programmet var omfattande och inleddes med en kort historik av Olof Boberg. Därefter var det musik av stort spelmanslag och Bobergs lag. Duett av Gotlands störste och minste spelman och sång av Kristina Stobaeus. Sven Arne Wighammar och Lennart Norberg framförde "Vid Hångers källa" och en mycket förnämlig kvartett bestående av Olof boberg, Lennart Falkebring, Olle Hylbom och Stig Jacobsson spelade Gotländsk svit av Elis Hansson. Konserten var alltigenom lyckad och lokalen var i det närmaste fullsatt. Efteråt samlades alla medverkande till ett samkväm å Hemse Hotell.

Under året hade också Nordergutarnas Spelmanslag haft 25-årsjubileum, som högtidlighölls med en spelmansstämma den 21-23 juli vid Vibble och Bungemuseet. Flera spelmanslag från fastlandet var representerade.

Vid midsommartid gjorde TV 2 en inspelning om "Musik på Gotland" Bobergs Spelmanslag svarade för en inspelning i Bunge och hela Lojstafesten midsommardagen TV-bandades. Programmet sändes i TV den 3 mars 1974.

Ett annat TV-framträdande har gjorts av Lennart Falkebring som var med i Bosse Larssons "Eriks hörna" den 13 mars, där han spelade Åkermans polska och Groddavalsen.

Den 4 juli gjorde bobergs spelmanslag en radioinspelning för P 1 vid Vallhagar i Fröjel. Det var Bo Zetterlind som hade ett Gotlandsprogram med många övriga medverkande.

En mycket uppskattad konsert gjordes också i Ekegården den 11 nov tillsammans med Havdhems Rödakorskrets. Programmet var ungefär detsamma som vid jubileumskonserten.

För övrigt har enskilda spelmän och lag som vanligt medverkat vid sommarfester, vid bröllop, på ålderdomshem mm.

Burs och Hemse den 23 febr -74

Edmund Bjuresten ordf